0034650078110
اسپانیا / بارسلون
info@goldenhomegroup.com

ایزو چیست و چه مزایایی دارد؟

هر ایزو چه کاربردی دارد؟

شما چقدر راجع به ایزو اطلاعات دارید؟ آیا میدانید که اخذ ایزو چقدر می‌تواند به کسب و کار شما رونق بدهد؟ اگر تا به حال به اخذ ایزو فکر نکردید حتما این مقاله رو بخوانید، چون به پیشرفت کسب و کار شما بسیار کمک می‌کند .

در حال حاضر اگر روی بسته بندی محصولات را با دقت نگاه کنید و یا به وب سایت شرکت های مختلف سر بزنید، حتماً عناوین و نشانه های مختلف از استانداردهای ایزو را خواهید دید و این شرکت ها این گواهینامه ها را به عنوان نشان افتخار سازمان خودشان معرفی می کنند و با این گواهینامه های ایزو اعتبار خودشان را بیشتر و بیشتر می‌کنند.

iso chist

برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید: 02172479000-96613-021

اما ایزو دقیقا به چه معناست و این گواهینامه ها و استانداردهای ایزو از کجا می آید و چه اعتباری دارد؟

ایزو، یک سازمان جهانی و معتبر است، که وظیفه اصلی آن تدوین و صدور استاندارهای بین المللی است  و نکته ی مهم این است که به هیچ دولت و یا ارگانی وابسته نیست.

وظیفه اصلی  (ISO) توسعه استانداردها و فعالیت های مرتبط در جهان مانند تبادلات بین المللی کالاها و خدمات، بهبود همکاری در محدوده علمی، فنی، اطلاعاتی و فعالیت های اقتصادی و حمایت از تولید کننده و مصرف کننده می باشد.

به زبان ساده تر، همه ی کشورهای دنیا هر کدام استانداردهای خاص خودشان را دارند و در زمان قدیم به همین جهت برای تبادل کالا بین کشورهای مختلف احتمال تناقص وجود داشت، سازمان جهانی و معتبر ایزو با ایجاد استانداردهایی که همه کشورها آن ها پذیرفته اند، به کشورها کمک می کند تا در تبادل کالا از یک استاندارد کلی و مرجع استفاده کنند تا بتوانند طبق قوانین و مقررات تعیین شده حرکت کنند و کسب و کار خودشان را رونق بدهند.

مزایای اخذ ایزو

 تمرکز بر روی مشتری :

اولین و مهم ترین مزیت اهمیت و تمرکز بر روی مشتری است. سازمان‌ها متکی به مشتریان هستند.سازمان ها باید نیازهای مشتری را درک کنند، الزامات مشتری را برآورده سازند، باید از توقعات مشتری پیشی بگیرند.

فراهم نمودن مدیریت و رهبری :

سازمان‌ها متکی بر رهبران هستند.رهبران قدرتمند باید یک هدفی یگانه در سازمان ایجاد کنند و مسیری که سازمان باید طی کند را مشخص ‌کنند. رهبران باید محیطی ایجاد کنند که افراد را برای دستیابی به اهداف سازمان، تشویق کند و بیشترین بازدهی را کسب کنند.

جلب اعتماد مشتری:

با اخذ گواهینامه های مختلف ایزو اعتماد مشتریان شما جلب می‌شود و شما را به عنوان یک شرکت حرفه ای و قابل اعتماد شناسایی می‌کنند.

افزایش فروش محصولات:

زمانی که شما ایزو های کاربردی و مهم را اخذ کنید به عنوان یک شرکت مرجع شناخته می‌شوید و مشتریان به راحتی برای خرید کالا به شما مراجعه می‌کنند و خیالشان راحت تر است.

پیشی گرفتن از رقبا:

امروزه در هر کسب و کاری رقابت وجود دارد. افرادی در رقابت ها موفق می‌شوند که حرفه ای کار کنند، داشتن ایزو مانند یک مدرک معتبر برای شما اعتبار کسب می‌کند

درگیر کردن افراد  با قابلیت های مفید:

همه ی سازمان‌ها متکی به افراد هستند.سازمان‌ها باید درگیر شدن افراد با اهداف را در تمام سطوح تشویق کنند. سازمان‌ها باید به افراد در استفاده و توسعه از توانایی‌های خود یاری برسانند.

استفاده از رویکرد فرآیندگرا :

سازمان‌ها با استفاده از رویکرد فرآیندگرا کاراتر و بهره‌ورتر خواهند بود. برای ایجاد محیطی مناسب برای پیشرفت، سازمان‌ها باید از رویکردی فرآیندگرا برای مدیریت فعالیت‌ها و منابع مرتبط با آنها استفاده کنند.

تشویق بهبود مستمر :

سازمان‌ها زمانی که به صورت مستمر در جهت بهبود تلاش می‌کنند، کاراتر و بهره‌ورتر خواهند بود.

تشخیص حقایق قبل از تصمیم‌گیری :

سازمان‌ها زمانی که تصمیمات خود را براساس حقایق اتخاذ می‌کنند، عملکرد بهتری دارند.

باید بدانید که تمامی شرکت‌ها و موسساتی که اقدام به اخذ ایزو می‌کنند خود را به جامعه و مشتریان متعهد می‌دانند و برای تمامی جنبه های کاری خود ارزش قائل هستند و همیشه در تلاش هستند تا محصول و خدمتی را ارائه نمایند که منطبق با خواسته مشتریان و خود سازمان و بخصوص متناسب با شرایط بین‌المللی استاندارد باشد.

این شرکت‌ها موارد زیر را با اخذ ایزو به مشتریان خود تعهد می‌دهند و اثبات می‌کنند :

-همانطور که تا به الان در این مقاله متوجه شدید، بررسی همه‌جانبه تولیدات و محصولات خود براساس اهداف و برنامه‌های مشخص و سیستماتیک جز مزایای ایزو می‌باشد.

-شفافیت در تولیدات و محصولات با تعیین شاخص‌های موثر و مشخص و جلب اعتماد مشتری.

-جلوگیری از اضافه کاری به دلیل اینکه فرآیندهای تعریف شده و اصولی و راه‌های مشخص تعریف شده دارند.

-تعهد در کاهش هزینه‌های تولید از مزایای ایزو است.

-اعتماد و اطمینان داخلی سیستم و شرح وظایف و مسئولیت‌های داخلی مشخص و عدم بروز مشکل های بزرگ.

-تعهد به مدیران شرکت‌های موفق و مشتریان خارجی دیگر.

-تعهد به مصرف کننده و تامین خواسته‌های آن‌ها با اندازه‌گیری رضایت مشتریان بصورت مرتب و برنامه‌ریزی شده.

-ایجاد توان رقابتی بسیار بالا با سایر رقبا و در راستای توسعه تولیدات و خدمات ملی از دیگر مزایای اخذ ایزو می‌باشد.

mazaya kharid iso

برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید: 02172479000-96613-021

برخی از معروفترین استانداردهای سری ISO عبارتند از:

ISO 9001: استاندارد تضمین کیفیت برای سازمان های طراح، تولید و ارائه کننده خدمات و نصب

ISO 9002 : استاندارد تضمین کیفیت برای سازمان های تولید کننده و ارائه دهنده خدمات و نصب

 ISO 9003: استاندارد تضمین کیفیت برای سازمان های بازرسی کننده

 ISO 9004 : خطوط راهنما برای بهبود عملکرد سیستم مدیریت

10001 ISO : خطوط راهنما برای نیل به رضایتمندی مشتری.

10002 ISO : خطوط راهنما برای رسیدگی به شکایات در سازمان ها.

10004 ISO : یک راهنماست بمنظور تعریف رضایت مشتری.

10006 ISO : استاندارد دارای گواهینامه مختص مدیریت پروژه که به استاندارد مدیریت کیفیت پروژه هم معروف است.

10015 ISO : استاندارد مدیریت آموزش

13000 ISO : استاندارد ایرانی مدیریت کیفیت جامع برای حضور در بازارهای جهانی که دارای گواهینامه نیز هست.

 ISO HACCP: سیستم ایمنی و سلامت مواد غذایی

 ISO GHP:  نشان بهداشت مواد غذایی

ISO FDA:  مربوط به سازمان غذا و داروی آمریکا

ISO CE:  نشان صادراتی محصولات به اروپا

ISO IMS:  سیستم مدیریت یکپارچه

ISO IWA1:  استاندارد راهنمای مدیریت کیفیت مراکز درمانی

ISO IWA2:  استاندارد راهنمای مدیریت کیفیت موسسات آموزشی

ISO IFS:  استاندارد الزام آور اروپایی ایمنی و سلامت مواد غذایی.

ISO 27001:  سیستم مدیریت امنیت اطلاعات

ISO 13485:  استاندارد مدیریت کیفیت در تجهیزات پزشکی و خدمات مرتبط

ISO 14001:  استاندارد الزام آور مدیریت محیط زیست و دارای گواهینامه

ISO 15189:  استاندارد الزام آور سیستم مدیریت کیفیت ویژه آزمایشگاه های تشخیص طبی و دارای گواهینامه.

ISO 17025:  استاندارد تست و کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی

ISO 19011:  استاندارد راهنما ممیزی مدیریت کیفیت

ISO 20000:  استاندارد مدیریت کیفیت در خدمات فن‌آوری اطلاعات IT

ISO 26000:  راهنمای مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها

برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید: 02172479000-96613-021